piątek, 3 czerwca 2011

,,Las Zębów i Rak" Carrie Ryan


Autor: Carrie Ryan
Tytuł: ,,Las Zębów i Rąk”
Ilość stron : 345
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc

Możliwości przeczytania debiutu pisarskiego Carrie Ryan doczekać się nie mogłam. Oczekiwałam po nim tego, że będzie lepszy od ,,Igrzysk Śmierci”. A jednak. ,,Igrzyska Śmierci” są nie do przebicia. ,,Las Zębów i Rąk” spowodował, że czułam niedosyt, autorka miała nieograniczone pole do popisu. Książka nie jest rewelacyjna, jest tylko ciekawa i interesująca. Choć i tak zalicza się do grona jednych z lepszych powieści, które przeczytałam.

W świecie Mary istnieją proste prawdy. Siostrzeństwo zawsze wie najlepiej. Strażnicy chronią i służą. Nieuświęceni nigdy nie ustąpią. Trzeba też pamiętać o siatce otaczającej wioskę. O ogrodzeniu które chroni osadę przed Lasem Zębów i Rąk. Ale te prawdy stają się złudne, bowiem Mary odkrywa coś, o czym nigdy nie powinna się dowiedzieć. Sekrety Siostrzeństwa. Tajemnice Strażników. Gdy ogrodzenie zostaje sforsowane, a świat pogrąża się w chaosie, Mary musi stawić czoła Nieuświęconym. Musi też dokonać wyboru między dotychczasowym życiem w osadzie, a własną przyszłością, między tym, który ją kocha, a tym którego kocha. I zmierzyć się z prawdą ukrytą w Lesie Zębów i Rąk.

Pierwsze, co mi się rzuciło w oczy-Nieuświęceni. Takie Zombiaki jak z Resident Evil… Bynajmniej autorka miała bardzo interesujący i dość oryginalny pomysł. Siostrzeństwo jest czymś na styl sekty rządzącej wszystkimi, mającej swoje tajemnice. Spodobało mi się także to, że ci, co przetrwali, starają się żyć w miarę normalnie, nie ukrywają się nigdzie, tylko stworzyli wioskę, ogrodzili siatką i w miarę mają spokój. Jednakże, ten spokój został zakłócony pojawieniem się nieznajomej, o której przez przypadek dowiedziała się Mary. Dziewczyna marzyła o ujrzeniu oceanu z opowieści matki, a gdy ta zginęła, jej marzenia jakby runęły. Brat się jej wyparł, wysłał do Siostrzeństwa. Tam żyła rygorystycznie, nie pasowała do tego miejsca.

Argh! I znów narracja pamiętnikarska w czasie ciągłym. Tym razem jednak piekielnie mi przeszkadzała, i przez nią miałam momentami ochotę książkę odłożyć. W ,,Igrzyskach Śmierci” i ,,Dobranych” taka narracja była jak najbardziej na miejscu. A tu? Argh nr.2!

Jak już wcześniej wspomniałam, autorka miała bardzo dobry pomysł. Zawaliła lekko akcję i fabułę. Przez ok. 60 stron działo się dużo, ale nie aż tyle, by zatrzymać czytelnika. Dopiero potem wszystko się rozkręciło. Bynajmniej nie jest źle. Wszystko zostało dobrze skonstruowane.

Mary-jedyny ciekawy bohater. Zatopiona w marzeniu o ujrzeniu oceanu, nie poddaje się, pomimo przeciwności losu walczy. Właśnie takie postacie lubię! A nie jakieś rozczulające się nad sobą nastolatki. Panowie-Harry, Travis i Jed- nieźle mnie irytowali. Jed wywalił Mary z domu; Travis pomimo, że ją kochał, nie okazywał tego; Harry traktował ją jak własność:/ Cass jest niezrównoważona psychicznie, ogólnie beznadziejna z niej przyjaciółka.

,,Las Zębów i Rąk” przeczytać warto. Choć momentami może nudzić, jednakże jest wstrząsający. Ja byłam zadowolona z lektury i ze zniecierpliwieniem oczekuję na następne części.  Niestety, w drugiej pojawiają się zupełnie inni bohaterowie.

13 komentarzy:

  1. Dla mnie akurat "Las" zalicza się do grona rewelacyjnych, choć muszę przyznać, że "Igrzysk" jeszcze nie czytałam, może więc przewyższą skalę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam na nią ochotę, ale przez częste porównanie do Igrzysk Śmierci trochę odkładam lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  3. W planach mam tę książkę, tylko czasu jakoś mało. Ale na wakacjach nadrobię zaległości:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od dawna mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książeczka już czeka na półce. Ale kiedy ja znajdę na nią czas tego po prostu nie wiem :D.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam zamiar przeczytać to dzieło ;) Choć muszę przyznać, że trochę odpycha mnie fakt, że w kolejnej części będą inni bohaterowie, gdyż jak czytam jakąś serię, to wolę czytać cały czas o tych samych, dobrze mi znanych postaciach ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. To jest jedna z najlepszych książek, jakie czytałam :P

    OdpowiedzUsuń
  8. "Igrzysk..." nie czytałam,a "Las zębów i rąk" czeka na półce.Szkoda tylko,że tak jak piszesz,w drugiej części są inni bohaterowie,nie lubię tak.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam wielką ochotę ją nabyć i przeczytać :). gdy tylko uporam się z moimi stosiskami, wtedy zakupię ;).

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Och bardzo ją chcę przeczytać. Piszesz, ze nie jest lepsza od Igrzysk... no cóż masz racje Igrzyska są fenomenalne, wiec nie ma sie w sumie co dziwić ;)
    Dodałam do obserwowanych

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta książka jest genialna! Owszem czytałam lepsze, ale... I tak jest super. Oj trzyma w napięciu, trzyma...
    Dobra recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chyba muszę ją przeczytać. Właściwie obie. I Igrzyska które czekają na półce i to... Choć czasu zbyt mało :/

    OdpowiedzUsuń
  13. Już od dawna mam w planach. :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...