piątek, 29 kwietnia 2011

,,Dobrani" Ally Condie

Autor: Ally  Condie
Tytuł: ,,Dobrani"
Ilość stron: 350
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka


    ,,Dobrani" zawitali na mojej półce już w poniedziałek. Korciło mnie jak diabli, lecz miałam dużo spraw na głowie. Aż wreszcie nadszedł ten dzień (wczoraj) i zaczęłam czytać. W internecie oraz na forum spotykałam się z wieloma opiniami na temat książki. Jedni uważali, że jest fantastyczna, inni, że pomysł został ściągnięty z ,,Nowego, innego Świata" Huxley'a. Wcześniej wymienionej książki nie zamierzam czytać, bo w takich poważnych nie gustuję, a ,,Dobrani" od razu trafili do grona moich ulubionych książek.

    Cassia zawsze była przekonana,że Społeczeństwo wybiera dla niej to, co najlepsze: co powinna czytać, co oglądać, w co wierzyć. Kiedy więc podczas uroczystości Doboru na ekranie pojawia się twarz Xandera, Cassia nie ma żadnych wątpliwości, że jest to jej idealny partner... do chwili gdy następnego dnia miejsce Xandera na ekranie zastępuje na moment twarz Ky'a Markhama. Społeczeństwo mówi jej, że to drobna usterka, odosobniony przypadek, i że powinna skupić się na szczęśliwym życiu, które przyjdzie jej wieść z Xanderem. Lecz Cassia nie może przestać myśleć o Ky'u, a gdy oboje powoli zakochują się w sobie zaczyna powątpiewać w nieomylność Społeczeństwa i staje przed trudną decyzją :  musi wybrać pomiędzy Xanderem i Ky'em, pomiędzy życiem, jakie do tej pory znała, a drogą, którą nikt dotąd nie ośmielił się pójść.

    Pierwsza myśl w trakcie czytania książki: "eee... Narracja taka sama jak w Igrzyskach Śmierci. Zapowiada się beznadziejnie, bo tylko w Igrzyskach tą narrację przecierpiałam." A jednak myliłam się. Sposobu prowadzenia narracji (pamiętnikarska w czasie ciągłym) nie zauważam, nie przeszkadza mi. To jest pierwszą zaletą książki.

    Następna zaleta- świat stworzony, lub jak niektórzy mówią ściągnięty od innego autora przez autorkę. Ja przymykam na to oko, bo książka mnie zachwyciła. Po przeczytaniu ,,Igrzysk Śmierci" (recenzja >>TU<<) zaczęłam doceniać daną ludziom wolność. Po ,,Dobranych" jeszcze bardziej. Nie potrafiłabym żyć w takim świecie, robić wszystko na zawołanie. Z perspektywy nastolatka jest to niewyobrażalne. A jednak. Może ktoś w przyszłości wpadnie na taki pomysł, ale nie chcę zapeszać.

    Bardzo spodobało mi się imię Cassii-Cassia. Nigdy jeszcze nie spotkałam takiego w literaturze. Jak w większości paranormali, główna bohaterka wybiera pomiędzy dwoma chłopakami, w tym przypadku są to Xander i Ky, dwoje jej przyjaciół z dzieciństwa. Pierwszy raz mi się zdarzyło, że nie mogłam wybrać, który lepszy. Działa to na korzyść książki.

    No i na koniec najważniejsze. Zakończenie. Nieprzewidywalne, wstrząsające. I dlatego właśnie ze zniecierpliwieniem oczekuję na następną część.

    ,,Dobrani" są obowiązkową lekturą dla fanów paranormal romance, ,,Igrzysk Śmierci", a także książek, które mogą coś wnieść do naszego życia. Zdecydowanie polecam.

    W mojej głowie, podczas czytania książki rozgrywała się wojna, o to, co postawić ,,Dobranym". Jedna strona kazała mi przymknąć oko na prawdopodobne ściągnięcie pomysłu i wystawić 6/6, lub uwzględnić to w ocenie i wystawić 5/6. Wybrałam opcję pierwszą. Tylko cały czas ubolewam nad tym, że na okładce zostały ślady moich palców, tak jak na ,,Bezdusznej":/


Moja ocena: 6/6

7 komentarzy:

  1. Sama spotkałam się z wieloma opiniami pozytywnymi odnośnie tej książki. Kiedyś się skuszę. ;)

    Pozdrawiam, Klaudyna. [zeswiatafantazji.blog.onet.pl]

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna recenzja ;) Mi także "Dobranych" prędko i dobrze się czytało. Właśnie jestem po innej antyutopijnej lekturze (Las Zębów i Rąk) i muszę przyznać, że obok Igrzysk to mój obecny numer 1.
    Nie mogę jednak także doczekać się kolejnej części dobranych - strasznie chcę wiedzieć kogo wybierze bohaterka na samym końcu. Mam przeczucie, że autorka nie jeden raz nas jeszcze zaskoczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poluję na tę książkę i jak tylko wpadnie w moje łapki, to z chęcią przeczytam:)). Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś miałam na nią wielką ochotę, ale przeczytałam kilka recenzji i zmieniłam zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sądząc po twojej recenzji, ta książka jest perełką w paranormal romance:) A,że jestem fanatyczką tego rodzaju, to zapewne już niedługo zawita na mojej, skromnej półeczce *Q*

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i nadal jestem pod wrażeniem tej książki :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Książkę oceniam bardzo pozytywnie i z chęcią sięgnę po jej drugą część :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...